Wednesday, April 15, 2009

"Masalahnya..."

Kebelakangan ni, aku memang sangat berbulu dengan ayah aku yang merangkap bos aku juga.. Rasa macam nak sekeh je pun ada.. dan aku memang sangat2 dah tak boleh tahan sabar dan mudah naik angin dengan dia...

Apa yang aku nak ngomel pada hari ni adalah sikap bos yang kebanyakannya suka mengarah dan hanya mahukan dan tahu akhirnya dia dapat “end product” yang bagus..

Korang yang makan gaji mesti pernah alami, di mana bos korang tau nak mengarah buat tu dan buat ni, pastu semuanya penting dan urgent… Semuanya nak sekarang!!! NOW!! Apa jua kerja yang sedang kita buat perlu berhenti dan buat kerja yang dia baru bagi.. (macamla kita ni takde kerja lain nak buat)

Lepas tu, bos-bos ni memang tak nak kita sebut “Masalahnya…. (menyatakan masalah2 yang mungkin bakal kita alami atau apa masalah yang sedang dialami)” To them there is no such of problem.. atas alasan once kita fikir masalah, sampai sudah asyik bermasalah sahaja.. (positive thinker). Memang aku tak nafikan ada benar disebalik kenyataan tersebut.

Tapi, adakah bos kita sudi terlebih dahulu mendengar apa “Masalahnya tu??” Bagi mereka memang la tiada masalah… sebab mereka hanya tahu bagi arahan.. dan yang bagai nak gila buat dan berhempas pulas siapkan kerja tersebut adalah kita juga (pekerja).. Bos cuma tahu benda tu siap, tak kira lah apa jua cara yang kita buat.. janji siap dan bagus. Sebab tu bagi mereka tiada masalah.. sebab bukan mereka yang berdepan dengan masalah tu.

Ya, sebagai pekerja adalah amat sukar untuk kita cakap “tak boleh la bos sebabnya …” atau “Masalahnya saya ada kerja lain yang penting” atau “Masalahnya saya dah mohon cuti dan cuti saya telah diluluskan” atau “Masalahnya …” kerana kita sedar di mana kedudukan kita jika nak dibandingkan dengan bos kita tu.

Tapi bila ayah aku sendiri cakap macam tu kepada aku, aku rasa sangat geram, sakit hati dan meluat.. Ikhlas aku memang berani menjawab dan melawan (sebab dia ada ikatan famili dengan aku), sebab aku tak pandang dia sebagai bos, tp di masa yang sama juga aku cuba hormat dia. Tapi ada batas la bagi aku. Cuba dengar dulu masalah apa yang aku nak sampaikan. Dari situ kita cuba selesaikan masalah2 yang ada atau bakal timbul. Kadang-kadang memang alasan yang diberikan oleh staff tu tak masuk dek akal atau bukan masalah sangat. Tapi adakalanya juga, ada betul apa yang dikatakan oleh staff.

Jangan ingat kita bos, apa kita cakap semuanya betul atau benar. Tak semua perkara kita tahu.. adakalanya pekerja kita lebih mengetahui kerana mereka sudah biasa berhadapan dengan masalah-masalah ni. Bukan apa, aku dah banyak kali berdepan dengan perkara-perkara macam ni, bila kita nyatakan apa masalahnya.. masalah tersebut telah diabaikan atas alasan ianya tidak penting. Dan cuba teka, bila masalah timbul di akhirnya, siapa yang menyelesaikan masalah tu? Yang pastinya bukan BOS ler, tapi kita juga… Bos hanya tahu marah dan kata orang lain bodoh atau tak reti buat kerja. Hakikatnya, dia yang terlalu ego tak nak dengar dulu apa orang lain nak katakan.

Hehe sebenarnya aku sedang melepaskan geram dalam blog ni, dengan harapan bila aku baca balik artikel ni, aku tak nak jadi bos yang tak nak dengar langsung apa pekerja cakap dan menyusahkan orang lain.

Dan kepada mereka yang suka cakap atau bagi alasan ”Masalahnya..” memang benda ni kurang bagus, kerana ia membuat kita terikat kepada masalah tersebut dan menyekat pemikiran kita untuk fikir di luar kotak (out of box). Tapi jika ambil dari sudut positif, mungkin masalah takkan timbul sama sekali atau dikurangkan masalah yang bakal timbul jika kita mengambil kira ”masalahnya..” dan atas cuba atasi masalah tersebut dengan cara penyelesaian yang terbaik. Tapi dengan satu syarat, jangan memandang terlalu berat akan masalah yang belum pasti atau bakal timbal. Dalam erti kata lain, bagus menyediakan payung sebelum hujan.

Notes: Kenapa aku bengang.. sebab bulan ni aku memang tersangat sibuk dan aktiviti aku dah dipenuhi.. mana taknya, bulan ni ada 4 aktiviti program yang aku perlu uruskan dan pastikan berjalan dengan lancar. Di masa yang sama dan seperti biasa, ayah aku ada kerja yang penting yang kalu boleh nak aku juga yang buat (dia memang takkan buat) untuk aku buat data entry profiling test dan hasilkan resultnya.. haha the best part profiling test ni yang lama punya, so dalam profiling test tu ada lebih kurang 100 soalan dan ada 90 peserta. Bayangkan dulu, 20 peserta mengambil masa sehari untuk aku buat data entry (Kira paling laju). Dan data entry ni xle buat sekali je. Sekurang2nya kena ada 2 data supaya boleh compare takut ada human error masa key in data. Lepas tu nak generate result pun bukan senang. Nak kena kaji dulu manual skor. Pastu buat formula syntax guna SPSS yang mana aku bukan pakar. Dan ayah aku nak dalam masa seminggu. Dan minggu ni aku sibuk uruskan material untuk 2 program yang stiap satunya berlangsung selama 5 hari. Jadi mana mungkin aku mampu buat. Itulah masalahnya.. Ayah aku cakap senang la, bukan dia yang buat data entry dan pening2 kepala.. eee seriously aku rasa nak picit2 je ayah aku tu… aku memang dah hilang sabar dengan dia, malah PA dia juga dah naik angin.



4 comments:

sKywAlkeR said...

kanke awk sepatutnye post kt blog diari kehidupan ke?:)

kazasozei said...

teringat plk dialog* "aku kan abang"... (tukar abang tu ngam ayah or bos) hahaha... biasa ler org atas ni akan buli orang bawah/suruhan (khadam) haha... itukn lumrah kehidupan dunia...

*lupa dialog iklan aper entah... aku suka iklan tu dulu sbab bnyak message yg d sampaikan utk kita pikir2kn...

ok ler klw aurora paham mcm maner jadi bos n kuli (pekerja)... harap2 jgn ler praktik kt pekerja aurora plk...

ingat "klw pekerja xader xmungkin bos boleh kaya n hidup senang linang"... sbab yg kerja tu pn manusia cam bos gak...hehe...

"bos sebenarnya adalah kuli kepada kuli" ni adalah peribahasa tokey kilang minyak masak kt kelantan... aku xnak ulas peribahasa tu... so pikir2 jer ler sbab & musabab peribahasa tu...

**peace** :D

Aurora said...

to sky: aku post kat sini.. sbb aku nak orang fikir2kan.. jgn la jadi bos yg tau nak ngarah je.. hehe

To kazasozei: eemm iklan apa yea.. aku tau.. iklan abg buli adik.. hehe

sKywAlkeR said...

Abang aku salu gune point tu time buli aku..senanye die baek..Klaka pon ade.haha..